Copywriter jest stosunkowo nowym zawodem, który powstał tak naprawdę na potrzeby zmieniającego się rynku. Coraz więcej firm szuka osób, które będą w stanie pisać dla nich wartościowe teksty w poprawny sposób. To właśnie dlatego copywriting tak bardzo zyskał na popularności. Copywriter jest osobą, która zajmuje się właśnie pisaniem treści w sposób poprawny i ciekawy. Aby móc nim zostać trzeba przede wszystkim myśleć w sposób kreatywny, a także mieć dużą chęć do pracy i samozaparcie. Praca copywritera wcale nie jest łatwa i wymaga dużych umiejętności. Kim jest copywriter, co zrobić, aby nim zostać?
Kto to jest copywriter?
Copywriter jest to osoba, która najczęściej zatrudniona jest w agencjach marketingowych, reklamowych bądź w różnych wydawnictwach i wymyśla one ciekawe i chwytliwe hasła reklamowe, a także opisy produktów, po to, aby przyciągały one jak największą liczbę klientów. Zadaniem copywritera często jest również pisanie treści, które następnie są publikowane na stronach internetowych, a więc muszą być one dostosowane do zasad SEO, tak aby witryna, na której będą umieszczone była jak najwyżej pozycjonowana. Jak pozycjonować skutecznie? Przede wszystkim trzeba tworzyć użyteczne i wartościowe dla odbiorcy treści.
Copywriter często musi pisać teksty, które są na temat zupełnie mu nieznany, ważne jest więc, aby osoba taka miała również zdolność szybkiego wyszukiwania informacji, a następnie składania poprawnych zdań, które będą docierały do klienta. Jeżeli chodzi o zatrudnienie to często copywriterzy zatrudnieni są w agencjach marketingowych, w różnych korporacjach bądź agencjach reklamowych, jednak mogą oni pracować również jako freelancerzy, czyli osoby samozatrudnione pracujące na własny rachunek często w zaciszu swojego domu.
Co zrobić, aby zostać copywriterem?
Wbrew pozorom, aby zostać copywriterem wcale nie trzeba kończyć studiów z marketingu internetowego, dziennikarstwa czy polonistyki. Przede wszystkim liczą się tutaj umiejętności i to czy osoba taka będzie w stanie przez dłuższy czas pisać treści. Musi więc sprawiać jej to przyjemność, ponieważ może okazać się, że po krótkim czasie straci ona motywacje i wenę twórczą. Osoba, która chce zostać copywriterem powinna posiadać lekkie pióro, doskonale znać język, w którym pisze, na pewno też dobrze zda się znajomość zasad SEO oraz bycie na bieżąco z trendami jakie pojawiają się w mediach społecznościowych.
Co wchodzi w zakres działań copywritera?
Jeżeli chodzi o działania podejmowane przez copywritera to wcale nie jest to tylko pisanie tekstów, czy tworzenie sloganów reklamowych, ale będzie do nich należeć również prowadzenie content marketingu, czyli tworzenie różnych artykułów, poradników, sloganów, a także raportów. Pisanie tekstów naukowych, opisów produktów, dzięki którym można pozycjonować sklepy internetowe. Pisanie ofert handlowych, czasami też prowadzenie bloga, bądź fanpage, a czasem nawet jest to marketing szeptany. Copywriter ma więc zdecydowanie więcej obowiązków niż mogłoby się to wydawać, poza tym bierze on czynny udział w procesie kreacji.
Ile zapłacę za usługi copywritera?
Wiele osób zastanawia się też, jaki będzie koszt współpracy z copywritererem. Cena ta będzie zależała od pewnych czynników, na przykład od rodzaju tekstów, wielkości zlecenia oraz czasu współpracy. Z różnych źródeł można jednak pozyskać następujące stawki:
artykuły blogowe kosztują od 10 do 50 zł netto za 1000 znaków ze spacjami (zzs). Teksty na ulotkę od 30 do 200 zł netto za 1000 zzs. Opisy produktów i kategorii od 8 do 30 zł netto za 1000 zzs. Teksty zapleczowe od 3 do 18 zł netto za 1000 zzs. Ceny te jednak są tylko orientacyjne i mogą one różnić się zależność jej od copywritera. Najczęściej więc wycena odbywa się indywidualnie dla każdego klienta i to właśnie ona jest najbardziej wiarygodna.
Copywriter może wnieść wiele korzyści dla przedsiębiorstwa, dlatego też współpraca z nim jest obecnie bardzo często wybierana przez przedsiębiorstwa. Copywriter przygotowuje teksty zgodne z zasadami SEO przez co można skutecznie pozycjonować strony internetowe. Teksty będą związane z tematyką strony oraz słów kluczowych, na które pozycjonowana jest witryna. Współpracując z copywriterem można sprawić, że strona będzie wyświetlała się wysoko w bezpłatnych wynikach wyszukiwania i tym samym stanie się ona lepiej widoczna w sieci.