Influencer marketing to jedno z najpopularniejszych w ostatnich czasach źródeł, które pozwala na promocję swojej marki. Wiele firm dostrzega ogromny potencjał w tej formie reklamy. W szczególności, że niekoniecznie trzeba na nią wydać duże pieniądze.
Kim jest influencer?
To osoba wpływowa, która ma szansę oddziaływania na inne osoby. Mowa jest tutaj o takich osobistościach, które mają dużą liczbę odbiorców w Internecie. Jak się ich zdobywa? Przy pomocy kont społecznościowych, np. Facebook, Instagram, Twitter. Mowa tutaj również o osobach, które prowadzą blogi internetowe, vlogi na You Tube. Nazywani zamiennie Liderami Opinii są w stanie wpłynąć na decyzję przynajmniej kilkuset osób. Do grona takich osób zalicza się chociażby Ewa Chodakowska, Maffashion, Ekskluzywny Menel, Anna Lewandowska, Blowek, Ewa Wachowicz, Anna Starmach i wiele innych osób. Mówi się, że każdy z nas odpowiada za własne zdanie. Tak, jednak bardzo często korzystamy z rekomendacji innych osób.
Czy influencer sprzedaje?
Z góry jednak należy zaznaczyć, że żaden influencer NIE sprzedaje. On tylko wpływa na zwiększenie sprzedaży danych marek. Przykład? Ulubiona trenerka wszystkich Polek (jedna i druga) promuje ubrania sportowe znanych marek. Widząc to, jej fani równie chętnie kupią te same ubrania, ponieważ nie tylko chcą być tak samo fit jak ona ale również chcą się tak samo lub chociażby podobnie ubierać. Zyski firm szybują bardzo wysoko w górę. Influencerzy mają taką siłę oddziaływania, że zawsze docierają do grupy docelowej. Ubrania sportowe dla fanów aktywności ruchowej, modne ubrania dla osób zakochanych w najnowszych trendach a osoby kochające gotować na pewno bardzo chętnie sięgną po takie produkty do gotowania, jakie używa ich ulubiony kucharz. Influencer to wiarygodne źródło informacji, ponieważ w dużej mierze wchodzi ze swoimi fanami, obserwatorami w interakcję.
Kanał promocji
Influencer marketing to jeden z najlepszych kanałów promocji, który może skutecznie podnieść zyski sprzedaży. Jak podają badania, wiele firm z roku na rok coraz większe pieniądze inwestuje w tego rodzaju reklamę, która przynosi większe zyski. Marketing tradycyjny wypierany jest przez współpracę z influencerami. Żyjemy w takich czasach, że ludzie chętniej wierzą opiniom niż ulotkom, plakatom, czy też innym tradycyjnym przekaźnikom. Sam materiał reklamowy nie może pochodzić od danej marki ale od Liderów Opinii. W ten sposób można nie tylko zarobić “duże pieniądze” wynikające ze współpracą z daną firmą (influencer). Znaczne większy zysk notują dane marki, które podliczają comiesięczną, zwiększającą się systematycznie sprzedaż.
“Wypłata” dla influencera
Trzeba jednak powiedzieć, że w przypadku influencerów nie mamy do czynienia z fałszywymi opiniami. Zanim ktokolwiek będzie skłonny do wyrażenia swojej opinii o danym produkcie lub usłudze będzie chciał ją przetestować. Dzięki temu będziemy wiedzieć, że dana osoba nas nie oszukuje. Jaką formę wynagrodzenia otrzymuje “influencer”? Najczęściej NIE są to pieniądze. “Wypłata” przyjmuje formy rzeczowej, np. w postaci zestawu ubrań (które normalnie kosztują krocie), produktów żywieniowych, kosmetyków i wielu innych rzeczy. Marki wręczają “swoim” influencerom zestawy produktów, które same produkują lub też oferują darmowe korzystanie z poszczególnych zabiegów medycznych, kosmetycznych, itp.