Każda firma potrzebuje marketingu, aby mogła ona dotrzeć ze swoją ofertą do osób, które mogą stać się potencjalnymi klientami firmy. Bardzo ważne, aby odpowiednio dobrać kanały komunikacji marketingowej. Dzięki nim możliwe będzie zwiększenie zysków oraz osiągnięcie tych celów, które założyło sobie przedsiębiorstwo. Najczęściej firmy zgłaszają się z prośbą o pomoc do agencji marketingowych, które są specjalistami w prowadzeniu działań promocyjnych. To one zwykle dobierają odpowiednie kanały komunikacji marketingowej tak, aby były one jak najbardziej skuteczne i efektywne. Jednak czym tak naprawdę one są jak odpowiednio je wybrać?
Co to są kanały komunikacji marketingowej?
Kanały komunikacji marketingowej są to miejsca, w których przepływa informacja marketingowa pomiędzy uczestnikami rynku, można też inaczej powiedzieć, że jest to kanał, którym przepływa informacja między nadawcą, a odbiorcą. Jeżeli więc chodzi o kanały komunikacji marketingowej to mogą nimi być osoby, czyli na przykład sprzedawcy, lub przedstawiciele handlowi mogą to też być media takie jak Internet, prasa bądź radio, a także miejsca, czyli sklep, środek transportu i wydarzenia specjalne.
Kanały komunikacji powinny więc zostać dobrane w taki sposób, aby docierały one do wszystkich potencjalnych klientów przedsiębiorstwa. Niektórzy autorzy książek dzielą kanały na osobowe, czyli ludzi sprzedawców, konsultantów i tak dalej oraz na nieosobowe, czyli takie, gdzie przekaz nie jest przekazywany osobiście natomiast przez specjalne nośniki tak jak Internet, czy też wydarzenia takie jak na przykład targi.
W jaki sposób można podzielić kanały komunikacji marketingowej?
Kanały komunikacji marketingowej można w odpowiedni sposób również podzielić, a będzie to następujący podział.
- kanały online:
- kanały social media – ten rodzaj kanałów sprawia, że przedsiębiorstwo może wpływać na pewną część informacji, którą odbiorcy będą widzieć, bowiem przedsiębiorstwo prezentować będzie informację natomiast właściciel danej platformy może ją ograniczyć oraz tak jak wiemy duża konkurencja również sprawia, że inni użytkownicy danego serwisu będą dostarczać własne informacje o swoich markach.
- kanały własne – tutaj jest większa swoboda dla marki, ponieważ może ona sprawować pełną władzę nad tym w jaki sposób informacje docierają do odbiorców, a także nad narzędziami za pomocą, których one będą do nich docierać może to być na przykład strona internetowa przedsiębiorstwa, blog firmowy, a także newsletter.
- płatne oraz darmowe kanały online – kanały płatne to takie, gdzie za wykorzystywane narzędzia komunikacji trzeba zapłacić, natomiast bezpłatne to zazwyczaj opinie i rekomendacje z tym, że tutaj przedsiębiorstwo nie ma na nie żadnego wpływu.
- kanały offline – nie są one już tak często wykorzystywane jak te, które zostały wymienione wyżej, ponieważ w dzisiejszych czasach zdecydowanie większą przewagę mają działania prowadzone w sieci. Wciąż jednak niektóre przedsiębiorstwa wykorzystują ulotki, broszury, katalogi. Rozwiązanie to może mieć więc bardzo korzystne skutki.
Jak dobrać kanały komunikacji marketingowej?
Należy pamiętać, że kanały komunikacji marketingowej będą skuteczne tylko wtedy, jeżeli zostaną dobrane w odpowiedni sposób. Co to oznacza? Muszą one trafiać do grupy docelowej przedsiębiorstwa, dlatego też na samym początku bardzo ważne jest, aby określić kim ona jest pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania, a także jakie są jej potrzeby i wymagania. Poznając swojego odbiorcę można dotrzeć do niego ze swoim przekazem za pomocą odpowiednich kanałów komunikacji.
Czy warto inwestować w kampanię marketingową?
Tak jak zostało to wspomniane już na samym początku, każde przedsiębiorstwo potrzebuje marketingu, ponieważ za jego pomocą można docierać do szerokiego grona odbiorców. Odpowiednio przeprowadzona kampania marketingowa będzie też sprawiała, że postawione przez firmę cele zaczną być realizowane. Każda organizacja może mieć zupełnie inny cel swojego istnienia, jedne będą chciały maksymalizować swoją sprzedaż, inne zwiększać rozpoznawalność firmy, a jeszcze inne budować pozytywny wizerunek w Internecie. Skuteczna kampania będzie te cele realizowała i sprawiała, że przedsiębiorstwo stanie się dużo bardziej konkurencyjne, a także poprawi swoje relacje z klientami. Należy więc bardzo dokładnie zaplanować działania kampanii marketingowej, aby były one jak najbardziej zoptymalizowane pod względem kosztów i przynosiły jak najlepsze efekty.