Zorganizowanie konkursu jest jednym z często wykorzystywanych narzędzi marketingowych. Pozwala to skutecznie zaktywizować obecnych klientów firmy, a także przyciągnąć nowych. Atrakcyjna nagroda z pewnością działa na wyobraźnię. Jest to tak skuteczne, że często klienci wybierając produkt w ramach określonej grupy decydują się na jeden konkretny, z którym jest związany konkurs. Dlaczego tak się dzieje? Lubimy fantazjować o zdobyciu nagrody i czuć się wyjątkowi. Mimo, że wiemy, że liczba nagród jest bardzo ograniczona, a uczestników wielu, to traktujemy możliwość wzięcia udziału w konkursie, jako dodatkową wartość dołączoną do produktu. Hipotetyczna, ale jest. A przecież w tych wszystkich konkursach ktoś wygrywa, więc dlaczego nie ja? Skuteczność tego narzędzia jest ogromna, a im bardziej atrakcyjna nagroda, tym mocniej pobudza wyobraźnię. Czy warto więc zorganizować konkurs na Facebooku? Oczywiście, trzeba jednak go dobrze zaplanować i przygotować.
Jak zacząć?
Przede wszystkim musimy zastanowić się, co chcemy osiągnąć konkursem. Facebook jest dobrym środowiskiem do przyciągnięcia długotrwale obserwujących. Mamy więc fanpage naszej firmy, ale chcemy, żeby ludzie go obserwowali. Dobrze zorganizowany konkurs pomoże przyciągnąć do nas nowe osoby, które potem będą widziały nasze aktualizacje i aktywności, czyli nie będziemy musieli ponosić dodatkowych kosztów, aby regularnie do nich docierać.
Atrakcyjna nagroda – warto rozważyć, co będzie nagrodą. Od tego będzie zależało zadanie konkursowe. Jeśli nagroda nie jest bardzo wartościowa, wtedy zadanie powinno być proste, aby więcej osób chciało wziąć udział. W przypadku cennych nagród, możemy być bardziej wymagający, bo uczestnicy będą bardziej wymagający.
Należy jednak pamiętać, że są zasady, którym konkurs musi odpowiadać. Przede wszystkim nie jest dozwolone wymuszanie takich aktywności jak udostępnianie posta, bądź tagowanie użytkowników.
Co dalej?
Trzeba również określić regulamin oraz zasady, według których odbywa się wybranie zwycięzców. Tutaj warto wiedzieć, że obowiązują nas zasady obowiązujące na Facebooku, ale również prawo krajowe. W przygotowaniu konkursu nie mamy dowolności. Prawo ogranicza możliwość przeprowadzania loterii, jeśli więc chcemy wyłonić zwycięzcę losowo, musimy się upewnić, że nasze zasady konkursu będą zgodne z przepisami krajowymi. Tutaj sprawa jest poważna, bo konsekwencją nie jest usunięcie naszej akcji, a możemy podlegać odpowiedzialności karno-skarbowej. W zależności od wartości nagrody, prawo nakłada dodatkowe obowiązki na organizatora konkursu. Regulamin Facebooka mówi natomiast, że konkurs organizowany poza portalem (przykładowo na ulotkach, opakowaniach produktu), ale ukierunkowany na aktywność związaną z Facebookiem również jest konkursem na Facebooku, obowiązują więc zasady portalu.
Zorganizowanie konkursu może nam przynieść nowych klientów, którym przy okazji damy wiele zabawy. Obok dobrego pomysłu, należy solidnie przygotować stronę formalną konkursu. Jeżeli nie masz doświadczenia w tym obszarze, warto poszukać wyspecjalizowanych agencji, które zapewnią Ci prawidłowy przebieg wydarzenia i zatroszczą się o spełnienie wszystkich wymogów. Z pewnością będą w stanie również wspomóc kreatywnymi pomysłami, aby konkurs był nie tylko dobrą zabawą, ale i skuteczną kampanią marketingową.