Pandemia koronawirusa wybuchła w marcu 2020 roku, a w Polsce wraz z pierwszymi ograniczenia na dobre zagościła pod koniec miesiąca. Przedsiębiorcy ogłaszają upadłości, panuje kryzys ekonomiczny w kraju a obostrzenia zabijają powoli biznesu z usługami. Jednak inaczej rzecz ma się ze sprzedażą online.
Przyczyny popularności sprzedaży online w czasie pandemii.
Wraz z pierwszymi obostrzeniami takimi jak ograniczenie spotkań czy przenoszenie gdzie to tylko możliwe pracy na tryb zdalny, zaczęły zachodzić tez zmiany w sprzedaży online. Ludzie więcej czasu spędzają w internecie. Nie tylko za sprawą gorących i kontrowersyjnych dyskusji o samym wirusie. Internet stał się możliwością do zrobienia chociażby zakupów spożywczych kiedy rodzina przebywała na kwarantannie. Ludzie zaczęli rozwijać nowe hobby, żeby umilić sobie pobyt w domu. Produkty do haftowania, szycia, kursy do nauki różnych ciekawych hobby zaczęły dobrze się sprzedawać. Dla wielu firm sklep online stał się jedyną możliwością sprzedaży swoich usług, szczególnie tych wymagających spotkań w grupie.
Inwestycja w doświadczenia i szalony konsumpcjonizm
Wraz z przenoszeniem się życia na tryb domowy wzrosła też potrzeba kształcenia się. Wiele firm zaczęło prowadzić złożone kursy online, płatne webinaria, kiedy wcześniej nie miały takiej potrzeby. Zainteresowanie życiem i sprzedażą online wzrosło. Więcej inwestuje się w doświadczenia, nawet jeśli odbywają się w domu. Do tego dochodzi kwestia szalonego konsumpcjonizmu rzeczy takich jak ubrania czy chociażby rośliny doniczkowe, których rozwój można obserwować w domu i zajmować się nimi. Hodowle psów i schroniska odnotowały wzrost chętnych na posiadanie psa, ponieważ ludzie wreszcie mieli na niego czas.
Statystyki
Według raportu shoper.pl W marcu 2020 o połowę wzrosło zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego w porównaniu z marcem 2019, a najwięcej sklepów powstało w branży: książki i multimedia, spożywczej, upominkowej, zdrowie i uroda, dom i ogród. W pierwszych dniach marca 2020 było już o 20% więcej transakcji internetowych, a wartość koszyków wzrastała o średnio 30%. Natomiast w kwietniu 2020 założyło się aż 137% więcej nowych sklepów w porównaniu z rokiem ubiegłym.
W samym 2020 roku w Polsce zarejestrowało się około 12 tysięcy sklepów internetowych, a na początku 2021 było ich około 44,5 tysiąca. Niestety nie każdy sklep sobie poradził, aż 5,6 tysięcy z nich zawiesiło działalność.
Najbogatsi sprzedaży online
W Stanach Zjednoczonych 8 z 10 najbogatszych przedsiębiorców świata powiększyło swoje majątki łącznie o 220 miliardów dolarów. Jednak najlepiej na pandemii wyszedł Jeff Bezos, właściciel Amazon.com. którego fortuna urosła aż o 80 miliardów dolarów. Pokazuje to jak intensywnie wzrosła sprzedaż online w czasie pandemii koronawirusa, pomimo ogromnych start w gospodarce państw i upadku wielu małych firm.